„CzechOperWorkTeam“
Režie – výprava – kostýmy
Byli jsme tři,
a měli jsme to štěstí, že jsme mohli pár let spolu pracovat (Repertoár : opera a opereta.)
Giacomo Puccini : Gianni Schiccchi
- Jistěže jsme hledali výrazové jevištní prostředky odpovídající současným divadelním trendům,
odmítáli jsme však koncepce nerespektující autora a smysl jeho díla jen proto, abychom udělali
radost několika pošukům, kteří v našem oboru i dnes utvrzují dojem, že jen oni mají právo
halasně mávat prapory kritiky. Na sledování jejich nekompetentních - rádoby "odborných" mediálních
výlevů jsme nikdy neměli chuť ani čas.- Neparazitovali jsme na autorovi a jeho díle a svoje soukromé komplexy jsme si neřešili v inscenačních
koncepcích. Tím pádem také jsme nebyli nuceni zachraňovat každou chvíli to, "co autor nedomyslel".
Navíc jsme byli svědci toho, že tolik módní objevné pohledy, nerespektující podstatu žánru a zákony
vztahů jeho struktury, byly vždy jen důsledkem řemeslného diletantizmu fušujícího mimo svůj obor.
Marně jsme po takovýchto inspiracích pátrali v příslušných partiturách.
(Měli nás za to docela rádi dirigenti. Měl bych upřesnit, že dobří dirigenti - a na těch ostatních...)- Zajímala nás upřímná a spontánní katharse diváka, ze kterého nikdo nedělá blbce. Velice nás zajímal
neznásilňovaný herec či zpěvák přesvědčený o správnosti svého jednání v roli a svobodně prožívající
to nezměrné potěšení, které mu přináší práce na prknech jeviště.- Po celou tu dobu nás těšila představa, že by mohl vzniknout "Ochranný svaz zemřelých autorů".
Ubylo by hercům hysterických záchvatů, ředitelům potřeby omlouvat se za nedostatek tolerance k tomu,
co jim vyprazdňuje baráky a divákům - těm by se vrátila důvěra ve schopnosti vlastního mozku poznat,
o čem že se to vlastně hraje.- Respektovali jsme vždy finanční možnosti toho kterého divadla a nevykřikovali jsme nikdy, že jsou
plná buranů, co nechápou naše geniální koncepce - jen proto, že musí vyjít z městského rozpočtu.
Za to nás zase měli rádi někteří ředitelé - aspoň ti, co měli odvahu se vykašlat na humornou českou
módu keců o "světovosti" svého souboru.- Upřednostňovali jsme společnou práci, ale samozřejmě že jsme taky museli z něčeho žít, takže
nám mnohdy nezbývalo než leštit kliky i individuálně.
(Alespoň v něčem jsme mohli dát volný průchod svým nízkým pudům.)
Některé společné inscenace z posledních let:
- G.Puccini: La Bohéme, 1992, Moravské divadlo Olomouc
- J.Strauss: Noc v Benátkách, 1993, Moravské divadlo Olomouc
- G.Verdi: Aida, 1993, Moravské divadlo Olomouc
- G.Donizetti: Lucia di Lammermoor, 1994, Moravské divadlo Olomouc
- B.Smetana: Dalibor, 1995, Luxemburg (se souborem Nár. divadla Brno)
- B.Smetana: Dalibor, 1995, Moravské divadlo Olomouc
- Ch.Gounod: Faust a Markétka, 1996, Moravské divadlo Olomouc
- Ch.Gounod: Faust a Markétka, 1998, Divadlo v Ústí n/Labem
- A.Ponchielli: La Gioconda, 1997, Moravské divadlo Olomouc
- S.Szokolay: Krvavá svatba, 1997, Moravské divadlo Olomouc
- G.Puccini: Suor Angelica - Gianni Schicchi, 1998, Moravské divadlo Olomouc
- G.Verdi: Simone Boccanegra, 1999, Moravské divadlo Olomouc
- P.Garinei: Když je v Římě neděle, 1999, Moravské divadlo Olomouc
- A. Dvořák: Čert a Káča, 1999, Moravské divadlo Olomouc
- P.I.Čajkovskij: Piková dáma, 2000, Moravské divadlo Olomouc
- J.Offenbach: Hoffmannovy povídky, 2000, Divadlo v Ústí n/Labem
- E.Kálmán: Čardášová princezna, 2003, Moravské divadlo Olomouc
- G.Donizetti: Skandál v opeře (Viva la Mamma), 2004, Moravské divadlo Olomouc
- J.Strauss: Cikánský baron, 2004, Moravské divadlo Olomouc
- A.Dvořák: Čert a Káča, 2004, Městské divadlo Ústí n/Labem
(Ze všech těchto společných inscenací kupodivu existuje i videozáznam.)
Profily členů týmu:
Režisér Martin Dubovic:
Více než 120 režií operních, operetních,
muzikálových i činoherních.Spolupráce s divadly na území Čech a Slovenska:
Banská Bystrica, Brno,Košice, Liberec,
Olomouc (1990 – 1999 šéf opery a operety),
Opava, Ostrava, Praha-Karlín, Ústí nad Labem.Zahraniční hostování :
Gerhart-Hauptmann Theater Görlitz:
J.Pauer : DerSchneckendiplomat (1984),
G.Donizetti : Don Pasquale (1998)NSR - Loreley Festspiele (Přírodní amfiteátr):
G.Verdi : Aida (1996)Rakousko - St.Margarethen (Kamenolom Römer Steinbruch) :
Aida (1997)Staggiona d´Opera Italiana – Německo, Švýcarsko, Rakousko
dvě produkce Verdiho Aidy (1994 – 97)
Bedřich Smetana : Dalibor
Výtvarník scény Martin Víšek:
V letech 1980 – 1990 šéf výpravy činoherního divadla v Hradci Králové, později výtvarník Moravského divadla v Olomouci. Vedle inscenací operních a operetních pracuje rovněž na výpravách muzikálových a činoherních.
Spolupracuje se soubory v Českých Budějovicích, Brně, Ostravě, Opavě, Pardubicích, Ústí nad Labem aj.
V Praze vytvořil scénické výpravy pro Národní divadlo
a pro Činoherní klub.Spolu s režisérem M. Dubovicem a výtvarnicí kostýmů Růženou Švecovou se podílel též na inscenacích pro
Staggionu d´Opera Italiana a Lorelay Festspiele.
Sandor Szokolay : Krvavá svatba / Bluthochzeit / Blood Wedding
Výtvarnice kostýmů Růžena Švecová:
Od roku 1983, kdy přešla od původního povolání módní návrhářky k tvorbě jevištních kostýmů, vytvořila kolem
150 kostýmních výprav pro opery a operety.Kromě domovské scény v Moravském divadle Olomouc spolupracovala s divadly v Brně, Českých Budějovicích,
Opavě, Ostravě, Plzni a Ústí nad Labem.Kostýmově vypravila Smetanovu Prodanou nevěstu pro slovinský Maribor. S režisérem M.Dubovicem se podílela rovněž na inscenacích Donizettiho Dona Pasquala
v GHT Görlitz a Verdiho Aidy pro Staggionu d´Opera
Italiana v Německu, Rakousku a Švýcarsku.
![]()
Giuseppe Verdi : Nabucco
Giuseppe Verdi : Aida