Deutsch                                                                           

English

 

                              „CzechOperWorkTeam“

                                           Režie – výprava – kostýmy

 

                          

 

Byli jsme tři,

a měli jsme to štěstí, že jsme mohli pár let spolu pracovat (Repertoár : opera a opereta.)

    

Giacomo Puccini : Gianni Schiccchi


 

             V naší společné práci jsme vycházeli z vousatých zásad :

        

  1. Jistěže jsme hledali výrazové jevištní prostředky odpovídající současným divadelním trendům,
    odmítáli jsme však koncepce nerespektující autora a smysl jeho díla jen proto, abychom udělali
    radost několika pošukům, kteří v našem oboru i dnes utvrzují dojem, že jen oni mají právo
    halasně mávat prapory kritiky.
    Na sledování jejich nekompetentních - rádoby "odborných" mediálních
    výlevů jsme nikdy neměli chuť ani čas.
  2. Neparazitovali jsme na autorovi a jeho díle a svoje soukromé komplexy jsme si neřešili v inscenačních
    koncepcích. Tím pádem také jsme nebyli nuceni zachraňovat každou chvíli to, "co autor nedomyslel".
    Navíc jsme byli svědci toho, že tolik módní objevné pohledy, nerespektující podstatu žánru a zákony
    vztahů jeho struktury, byly vždy jen důsledkem řemeslného diletantizmu fušujícího mimo svůj obor.
    Marně jsme po takovýchto inspiracích pátrali v příslušných partiturách.
    (Měli nás za to docela rádi dirigenti. Měl bych upřesnit, že dobří dirigenti - a na těch ostatních...)
  3. Zajímala nás upřímná a spontánní katharse diváka, ze kterého nikdo nedělá blbce. Velice nás zajímal
    neznásilňovaný herec či zpěvák přesvědčený o správnosti svého jednání v roli a svobodně prožívající
    to nezměrné potěšení, které mu přináší práce na prknech jeviště.
  4. Po celou tu dobu nás těšila představa, že by mohl vzniknout "Ochranný svaz zemřelých autorů".
    Ubylo by hercům hysterických záchvatů, ředitelům potřeby omlouvat se za nedostatek tolerance k tomu,
    co jim vyprazdňuje baráky a divákům - těm by se vrátila důvěra ve schopnosti vlastního mozku poznat,
    o čem že se to vlastně hraje.
  5. Respektovali jsme vždy finanční možnosti toho kterého divadla a nevykřikovali jsme nikdy, že jsou
    plná buranů, co nechápou naše geniální koncepce - jen proto, že musí vyjít z městského rozpočtu.
    Za to nás zase měli rádi někteří ředitelé  - aspoň ti, co měli odvahu se vykašlat na humornou českou
    módu keců o "světovosti" svého souboru.
  6. Upřednostňovali jsme společnou práci, ale samozřejmě že jsme taky museli z něčeho žít, takže
    nám mnohdy nezbývalo než leštit kliky i individuálně.

    (Alespoň v něčem jsme mohli dát volný průchod svým nízkým pudům.)


                               Některé společné inscenace z posledních let:

        (Ze všech těchto společných inscenací kupodivu existuje i videozáznam.)

 


 Profily členů týmu:

Režisér Martin Dubovic:

Více než 120 režií operních, operetních,
muzikálových i činoherních.

Spolupráce s divadly na území Čech a Slovenska:

Banská Bystrica, Brno,Košice, Liberec,
Olomouc (1990 – 1999 šéf opery a operety),
Opava, Ostrava, Praha-Karlín, Ústí nad Labem.

Zahraniční hostování :

Gerhart-Hauptmann Theater Görlitz:
J.Pauer : DerSchneckendiplomat (1984),
G.Donizetti : Don Pasquale (1998)

NSR - Loreley Festspiele (Přírodní amfiteátr):
G.Verdi : Aida (1996)

Rakousko - St.Margarethen (Kamenolom Römer Steinbruch) :
Aida (1997)

Staggiona d´Opera Italiana – Německo, Švýcarsko, Rakousko
dvě produkce Verdiho Aidy (1994 – 97)


     

                              Bedřich Smetana : Dalibor

Výtvarník scény Martin Víšek:

V letech 1980 – 1990 šéf výpravy činoherního divadla v Hradci Králové, později výtvarník Moravského divadla v Olomouci. Vedle inscenací operních a operetních pracuje rovněž na výpravách muzikálových a činoherních.

Spolupracuje se soubory v Českých Budějovicích, Brně, Ostravě, Opavě, Pardubicích, Ústí nad Labem aj.
V Praze vytvořil scénické výpravy pro Národní divadlo
a pro Činoherní klub.

Spolu s režisérem M. Dubovicem a výtvarnicí kostýmů Růženou Švecovou se podílel též na inscenacích pro
Staggionu d´Opera Italiana a Lorelay Festspiele.


     

              Sandor Szokolay : Krvavá svatba / Bluthochzeit / Blood Wedding

Výtvarnice kostýmů Růžena Švecová:

Od roku 1983, kdy přešla od původního povolání módní návrhářky k tvorbě jevištních kostýmů, vytvořila kolem
150 kostýmních výprav pro opery a operety.

Kromě domovské scény v Moravském divadle Olomouc spolupracovala s divadly v Brně, Českých Budějovicích,
Opavě, Ostravě, Plzni a Ústí nad Labem.

Kostýmově vypravila Smetanovu Prodanou nevěstu pro slovinský Maribor. S režisérem M.Dubovicem se podílela rovněž na inscenacích Donizettiho Dona Pasquala
v GHT Görlitz a Verdiho Aidy pro Staggionu d´Opera
Italiana v Německu, Rakousku a Švýcarsku.

     

                                         Giuseppe Verdi : Nabucco

 

 


                          

                                                                                                    Giuseppe Verdi : Aida